INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Dominik Szulc (Schulc)      Dominik Szulc, wizerunek na podstawie ryciny z 1861 r.

Dominik Szulc (Schulc)  

 
 
1797-04-10 - 1860-12-27
Biogram został opublikowany w XLIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2013-2014.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szulc (Schulc) Dominik (1797—1860), historyk, filozof, nauczyciel.

Ur. 10 IV w Mińskiem; wg niektórych opracowań (J. Schiller) pochodził z rodziny szlacheckiej, wg innych (J. Chałasiński) zapewne z mieszczańskiej.

Nauki pobierał S. w gimnazjum w Mińsku, a od r. 1815 studiował na Wydz. Literatury i Sztuk Wyzwolonych Uniw. Wil., razem m.in. z Adamem Mickiewiczem; był uczniem Jana Śniadeckiego. W r. 1818 otrzymał stopień kandydata filozofii i 1 IX t.r. rozpoczął nauczanie języka polskiego w gimnazjum wileńskim; Śniadecki wizytował jego lekcje, «wielką mu okazując życzliwość» („Tyg. Ilustr.” 1861 nr 68). S. debiutował tłumaczeniem z języka greckiego utworów Lukiana z Samosaty, które ogłosił anonimowo w „Tygodniku Wileńskim” (T. 8: 1819) jako „Pięć rozmów satyrycznych Lucjana”. W wileńskiej drukarni Józefa Zawadzkiego (ojca) opublikował w r. 1821 przetłumaczoną z języka niemieckiego „Gramatykę mniejszą łacińską zastosowaną do języka polskiego podług Broedera” (Ch. G. Brödera); książka, uznana przez Uniw. Wil. za podręcznik, była kilkakrotnie wznawiana (Wil. 1829, 1838). Na jej podstawie S. napisał i wydał w r. 1821 Gramatykę pierwiastkową języka łacińskiego (Wil.). Od t.r. uczył w gimnazjum akademickim w Świsłoczy (pow. wołkowyski), a 1 IX 1823 objął posadę nauczyciela języków polskiego i łacińskiego w gimnazjum w Białymstoku; od r. 1829 był tam starszym nauczycielem i miał wykłady z literatury polskiej oraz logiki. W styczniu 1835 wyjechał do Warszawy. Ubiegając się o katedrę na uniw. w Kijowie, przygotowywał rozprawę konkursową Jaki wpływ miał język łaciński i inne na wykształcenie języka polskiego i postęp literatury narodowej (niewyd.); praca otrzymała pozytywne opinie, nie uzyskała jednak pierwszej lokaty. Pod koniec r. 1836 zatrudnił się S. jako nauczyciel w gimnazjum w Lublinie; oferowanej mu 21 XI r.n. posady lektora na uniw. w Kijowie, nie przyjął. W r. 1838 wygłosił w Lublinie odczyt O teraźniejszym umysłoznawstwie. Dn. 24 XI t.r. został członkiem korespondentem Tow. Naukowego Krakowskiego.

W r. 1840 został S. przeniesiony do Warszawy i podjął pracę nauczyciela w II Gimnazjum na Lesznie. Działalność pisarską rozpoczął recenzując „Historię literatury polskiej” Michała Wiszniewskiego w „Piśmiennictwie Krajowym” (R. 1: 1840 Oddz. 1—2 nr 19, 50—51) i „Rękopisma Marcina Radymińskiego” Józefa Muczkowskiego w „Przeglądzie Warszawskim” (R. 2: 1841 t. 1). Ogłoszone w r. 1841 w „Pamiętniku Religijno-Moralnym” rozprawy O wieku bolesławowskim Pieśni Bogarodzicy oraz O prawdziwości napisu grobowego Bolesława Chrobrego zdobyły uznanie ówczesnych badaczy literatury. Na tych łamach opublikował S. w r. 1843 rozprawę historyczną O Tarnowie mazowieckim (Thorn) do Kopernika, w której wysunął hipotezę, że tak brzmiała pierwotna nazwa Torunia. T.r. awansował na stanowisko profesora logiki i języka polskiego w warszawskim gimnazjum gubernialnym. Należał w tym czasie do bywalców warszawskich salonów: Pauliny Wilkońskiej i od r. 1844 Magdaleny (Niny) i Wacława Łuszczewskich; spotykał się tam z Hipolitem Skimborowiczem i Edwardem Dembowskim. Ogłosił pracę O znaczeniu Prus dawnych („Bibl. Warsz.” 1844 t. 2, 1845 t. 3, wyd. osobne, W. 1846), w której bronił tezy o słowiańskim rodowodzie Prus, dość tendencyjnie interpretując źródła i etymologię nazewnictwa. Jego rozprawa Rozwój zasad umysłu polskiego w piśmiennictwie („Przegl. Nauk.” T. 3: 1845 nr 25, T. 1: 1846 nr 1, 4) stanowiła rodzaj wstępu do zamierzonej historii literatury polskiej; na podstawie badania polskiej literatury charakteryzował umysłowość Polaków, podkreślając ich ostrożność wnioskowania, skłonność do rozumowania indukcyjnego, niechęć do spekulacji, a przy tym lotność, prawość i uczciwość myślenia. Być może w związku z wydarzeniami r. 1846, gdy więziono i przesłuchiwano jego przyjaciół, S. uczył przez rok w gimnazjum w Piotrkowie. Od t.r. był członkiem Tow. Geograficznego Rosyjskiego.

W r. 1848 przeszedł S. na emeryturę. Prawdopodobnie już wówczas był nauczycielem oraz wychowawcą w warszawskim gimnazjum Jana Nepomucena Leszczyńskiego; udzielał też lekcji prywatnie. W r. 1851 ogłosił obszerną rozprawę filozoficzną O źródle wiedzy tegoczesnej (W.), w której wyróżnił, zbliżając się do filozofii Augusta Comte’a, trzy nurty rozwoju wiedzy (sofia, filozofia, umiejętność), najwyżej ceniąc umiejętność, czyli poznanie metodą empiryczną, właściwe dla nauk przyrodniczych i ekonomii. Odrzucał metafizykę (sofię), krytykował platonizm i neoplatonizm oraz heglizm w filozofii, a mesjanizm w literaturze. Jeszcze ostrzej skrytykował platonizm w artykule O wzorach Platona („Dzien. Warsz.” 1853 nr 62, 63). Poglądy filozoficzne S-a spotykały się z krytyką, m.in. Juliana Bartoszewicza i Aleksandra Tyszyńskiego („Bibl. Warsz.” 1851 t. 2, 4). Natomiast rozprawa O Pomorzu Zaodrzańskim (W. 1850), broniąca tezy o słowiańskości ziem po Łabę, została przychylnie przyjęta m.in. przez Józefa Ignacego Kraszewskiego („Athenaeum” R. 10: 1850 t. 5). W r. 1854 wyjechał S. z Warszawy do Nałęczowa dla poratowania zdrowia. W tym czasie ukazały się w Warszawie jego Pisma, zawierające ogłoszone wcześniej rozprawy historyczne. Zainspirowany dyskusjami z filozofem Adrianem Krzyżanowskim i powstałą w salonie Łuszczewskich inicjatywą wydania polskiego przekładu „De revolutionibus orbium coelestium”, poświęcił się studiom nad biografią Mikołaja Kopernika. Nie ukazała się razem z przekładem dzieła astronoma w r. 1854, lecz opublikował ją S. nieco później, w odcinkach w „Gazecie Warszawskiej” (1855 nr 131—134, 136—140), a następnie w wersji rozszerzonej wydał jako Życie Mikołaja Kopernika (W. 1855). W dziele tym starał się m.in. udowodnić polską narodowość uczonego. W „Bibliotece Warszawskiej” (1857 t. 4) ogłosił Nowe listy Kopernika.

Swoje poglądy filozoficzne i literackie przedstawił S. najpełniej w artykułach publikowanych w l. 1857—9 w „Bibliotece Warszawskiej”: Pogląd na piśmiennictwo europejskie (1857 t. 4), Zaczątki piśmiennictwa polskiego (1858 t. 1), Rozkwit piśmiennictwa polskiego. Filozofia narodowa (1858 t. 3) oraz Rozkwit piśmiennictwa polskiego. Umiejętności matematyczno-fizyczne (1859 t. 1). Najwyżej cenił dorobek umysłowy polskiego Odrodzenia i Oświecenia. Przyjaźnił się z dziennikarzem Aleksandrem Niewiarowskim oraz ze Stanisławem Moniuszką, który m.in. prosił go we wrześniu 1857 o opiekę nad młodym Janem Karłowiczem. Jedną z improwizacji poświęciła S-owi t.r. córka Łuszczewskich, Jadwiga (Deotyma). W r. 1859 stracił S. wzrok, ale nie zaprzestał aktywności pisarskiej, dyktując swoje artykuły. Ostatnie rozprawy poświęcił Śniadeckiemu (Jan Śniadecki, „Gaz. Codz.” 1860 nr 233), chwaląc jego zasługi dla nauki i walki z romantyzmem, oraz Mickiewiczowi (O poglądzie postępowym Adama Mickiewicza, „Gwiazdka” T. 2: 1860 cz. 14), krytykując jego «mistyczność i sentymentalizm», a pozytywnie wypowiadając się jedynie o „Panu Tadeuszu”. Zmarł 27 XII 1860 w Warszawie, został pochowany 29 XII na cmentarzu Powązkowskim.

S. nie założył rodziny.

W r. 1862 rozprawa S-a, a właściwie przygotowany dla jednej z uczennic konspekt z historii pt. Stanowisko historii polskiej, została wydana przez jego ucznia Adolfa Chmielińskiego. Zapowiadanego wydania jego pism Estetyka i Logika nie zrealizowano, a rękopisy tych prac zaginęły. S. był wspominany jako «mąż uczony, sarkastyczny, nieco żartowniś, ale w gruncie zacny i poczciwy» (Wilkońska), oddany i lubiany przez młodzież wychowawca, ceniony mówca, a także jako gawędziarz «wymowy grającej tak cudownymi kolorami, jak jakaś zorza północna», który jednak «przy bliższym poznaniu odpychał swoją krwawą ironią i zakamieniałym ateizmem» (J. Łuszczewska).

 

Album biograficzne Polaków w. XIX, II; Bieliński, Uniw. Wil., III; Dawni pisarze polscy, W. 2003 IV; Estreicher w. XIX; Filoz. w Pol. Słown. (ryc. wg fot.); Janowski, Słown. bio-bibliogr. Uniw. Wil.; Nowy Korbut, IX; Słownik badaczy literatury polskiej, Ł. 1994; Słownik historyków polskich, W. 1994; Szenic, Powązki, II; — Bartoszewicz A., Zapomniana rozprawka o Mickiewiczu, „Pam. Liter.” R. 57: 1966 z. 1—2; Chałasiński J., O inteligencji dyskusja niekończąca się, „Życie i Myśl” R. 16: 1966 z. 7—8 s. 98; tenże, Pierwsze polskie wydanie Kopernika „O obrotach ciał niebieskich”, „Nauka Pol.” 1953 nr 2; Dernałowicz M. i in., Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798—1824, W. 1957; Grabowski T., Krytyka literacka w Polsce w epoce romantyzmu (1831—1863), P. 1931; Kasparek N., Prusy Wschodnie w polskiej myśli politycznej l. 1795—1847, Olsztyn 1995; Kot W., Z dziejów kopernikanizmu w filozofii polskiej XIX w., P. 1973 (bibliogr.); Maternicki J., Warszawskie środowisko historyczne 1832—1869, W. 1970; Rosiak B., Wątki pozytywistyczne w poglądach Dominika Szulca, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” T. 1: 1976 s. 147—57; Schiller J., Portret zbiorowy nauczycieli warszawskich publicznych szkół średnich 1795—1862, W. 1998; Skarga B., Dominik Szulc, w: Narodziny pozytywizmu polskiego (1831—1864), W. 1964; Stru v e H., Historia logiki jako teorii poznania w Polsce, W. 1911; Szotek B., Marian Massonius a polska filozofia nowokrytyczna, Kat. 2001; Wałęga S., Najstarsze fromborskie pomniki kultu Mikołaja Kopernika, „Roczn. Tor.” 1972 nr 7 s. 53—4, 66; — Łuszczewska J. (Deotyma), Pamiętnik 1834—1892, Oprac. J. W. Gomulicki, W. 1968; Moniuszko S., Listy zebrane, Oprac. W. Rudziński, M. Stokowska, Kr. 1969; Wilkońska P., Moje wspomnienia o życiu towarzyskim w Warszawie, P. 1871; — „Czytelnia dla młodzieży” (Lw.) 1860 nr 27 s. 218; — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne: „Bibl. Warsz.” 1861 t. 1, „Czytelnia dla młodzieży” (Lw.) 1861 nr 11, „Gaz. Codz.” 1860 nr 343—4 (J. I. Kraszewski), 1861 nr 162, „Obrazy života, domāci illustrovaná biblioteka zábavneho i poučného čteni” 1861 cz. 7 s. 274 (E. Vávra), „Przegl. Pozn.” 1861 nr 31, „Tyg. Ilustr.” 1861 nr 68 (fot.).

Red.

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.